بهترین سن برا یادگیری زبان چه سنی است ؟

آنچه در این پست میخوانید

    بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی چالش بزرگی برای همه ایجاد کرده است. برای اکثر قریب به اتفاق زبان آموزان این سوال پیش می‌آید که بهتر است از چه سنی برای آموزش از صفر زبان انگلیسی شروع کنیم؟ یا بهترین سن برای ثبت نام کلاس زبان چه سنی است؟

    همه ما می‌دانیم یادگیری و آموزش زبان در کودکی به مراتب راحتتر و سریعتر انجام می‌گیرد. اما به راستی بهترین زمان یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان چه سنی است؟ روش آموزش زبان به کودکان چگونه است؟ آموزش زبان دوم از کودکی چه فوایدی دارد؟ و آیا کلاس زبان برای کودکان مفید است؟

    شاید گاهی با خود فکر کنید که آموزش زبان دوم به کودک چه لزومی دارد و کودکان برای آموزش زبان انگلیسی وقت زیادی دارند. اما واقعیت این است که در مورد این چالش بررسی‌های زیادی صورت گرفته است که در اینجا به نتایج این تحقیقات می‌پردازیم

    یادگیری زبان دوم توسط کودکان سبب تقویت

     

    مهارت‌های ارتباطی بهتر گفته می‌شود که کودکان دوزبانه مهارت‌های ارتباطی را بهتر توسعه می‌دهند. گفته می‌شود که کودکان دو زبانه از جملات کمتر و ساده‌تری استفاده می‌کنند.

    مهارت‌ بیشتر در بهتر تفکر انتقادی– طبق مطالعه‌ای که در هاروارد انجام شده است، مهارت‌های تفکر انتقادی برای کودکانی که زبان یاد می‌گیرند، تقویت می‌شود.

    تفکر خلاق بهتر – نه تنها کودکان می‌توانند انتقادی فکر کنند، بلکه مطالعات نشان می‌دهد که آنها می‌توانند خلاقانه‌تر نیز فکر کنند.

    فرصت‌های شغلی بهتر – ممکن است به طور جدی به این فکر نکنید که فرزند 3 ساله‌تان روزی بزرگ می‌شود و نیاز به مهارت‌هایی دارد تا او را برای آینده‌ای پر از فرصت‌ آماده شود. دانستن زبان دوم درهای زیادی را به روی فرزندان شما باز می‌کند وقتی بزرگتر شوند و مطمئناً از شما برای این موضوع تشکر خواهند کرد.

     

     

    چگونگی فراگیری  زبان توسط کودکان

    کودکان معمولاً با توانایی تولید حدود 40 صدا و ایجاد ارتباط بین صداها و اشیا، اعمال یا ایده‌ها به دنیا می‌آیند. اینها ابزارهایی هستند که به کودک امکان یادگیری زبان را می‌دهند. فراگیری زبان باعث می‌شود که مغز کودکان ما بیش از هر مهارت شناختی دیگری در شش سال اول زندگی رشد و تغییر کند.

    همچنین این یک تصور غلط رایج است که یادگیری زبان یک فعالیت منفعل برای کودکان است. درست نیست، یادگیری زبان یک فرآیند بسیار فعال است. کودکان با گوش دادن فعالانه به شما و هر کس دیگری که با آنها صحبت می‌کند، زبان یاد می‌گیرند.

    بچه‌ها سعی می‌کنند لحن، ریتم، عبارات غیرکلامی و حتی صدای شما را از سنین بسیار پایین تقلید کنند. وقتی می‌شنوید که کودک نوپایتان غرغر می‌کند یا جملاتی را می‌سازد که احتمالاً فقط برای شما معنی دارد، آنها فقط در حال تمرین زبان هستند.

    همه این ضرب‌المثل را شنیده‌اند که “مغز کودکان مانند اسفنج است” و این یک واقعیت شناخته شده است که هر چه جوان‌تر باشید، یادگیری آسان‌تر است. کودکان می‌توانند بسیار سریعتر از بزرگسالان یا نوجوانان یاد بگیرند و این امر به ویژه در مورد یادگیری زبان صادق است.

    به عنوان مثال، مطالعه‌ای که توسط دانشگاه هاروارد در مورد رشد مهارت‌های ذهنی کودکان انجام شد نشان داد که هر چه کودک کوچکتر شروع به یادگیری یک زبان جدید کند، بهتر است.

    این مطالعه نشان داد که کودکان 0 تا 3 ساله عمدتاً از طریق شنیدن صداها یاد می‌گیرند و «در این مرحله از رشد، کودکان به سرعت در حال گسترش مهارت‌های زبانی خود هستند… [و بنابراین] دوزبانگی با [مهارت‌های ذهنی] بهتر مرتبط است».

    کودکان کمتر از 2.5 تا 3 سال به دلیل بی‌توجه به سختی در کلاس شرکت می‌کنند. علاوه بر این، اگر در خانواده‌ای دو زبانه زندگی می‌کنند، خیلی عالی است. ماریا رودریکز – صاحب Bilingual Child Corner، می‌گوید:

    با توجه به تجربه شخصی من در تربیت پسر دوزبانه و کمک حرفه‌ای به سایر خانواده‌ها، فکر می‌کنم که یادگیری دو زبان از بدو تولد مزایای زیر را برای کودکان 0 تا 3 ساله دارد:

    1) کودکان تمرکز و توجه خود را بیشتر می‌کنند. این پیشرفت عمدتاً با ایجاد یک روال آموزش زبان روزانه در خانه باعث می‌شود که از همان ابتدا تقویت شود. برای این کار می‌توانید کتاب بخوانید و آهنگ پخش کنید. استفاده از زبان بدن را فراموش نکنید.

    2) قرار گرفتن در معرض زبان در یک برنامه روزمره باعث می‌شود بچه‌های کوچک هر روز کلمات جدیدی را یاد بگیرند. نگران نباشید زمان می‌برد تا جذب شوند. با این حال، کودکان به کلمات گوش می‌دهند و روزی که انتظارش را ندارید، شما را شگفت‌زده می‌کنند.

    3) کودکان می‌توانند به راحتی با موقعیت‌های مختلف سازگار شوند. آن‌ها بسته به نیاز می‌توانند یکی از دو زبان را استفاده کنند. آن‌ها ممکن است با پدرشان به زبان فارسی صحبت کنند و اگر نیاز به صحبت با فرد انگلیسی زبان داشته باشند بلافاصله به انگلیسی زبان خود را تغییر می‌دهند.

    اجازه بدهید از تجربیات معلمان زبان استفاده کنیم. جمال، زبان فرانسوی، اسپانیایی، انگلیسی و ایتالیایی با 10 سال سابقه تدریس است، با آموزش زبان کودکان در سنین کم موافق است و می‌گوید:

    “هر چه زودتر بهتر. کلاس‌های آنلاین من از 6 ماهگی شروع می‌شود، اما نوزادان کوچکتر از آن شروع به شنیدن صداها، دیدن اعمال می‌کنند و بعداً شروع به مشارکت در کلاس می‌کنند.

    آموزش زبان کودکان برای افزایش مهارت حافظه آن‌ها فوق العاده است. کودک 3 ساله من از چند هفته قبل درحال یادگیری زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی با آهنگ است و قطعا در مهارت‌های گفتاری و زبانی و همچنین اعتماد به نفس او به او کمک می‌کند.”

    برای کودکان 3-6 ساله، فرآیند یادگیری پیچیده‌تر می‌شود، زیرا شروع به درگیر کردن حواس خود می‌کند. مثلا چه چیزی را می‌بینند و چه چیزی را لمس می‌کنند. بنابراین از طریق استفاده از اشیاء و بازی، کودکان در این گروه سنی می‌توانند شروع به بازتولید کلمات کلیدی از زبانی کنند که در حال یادگیری هستند.

     

     

    بررسی زبان و ذهن کودکان برای آموزش زبان

    واضح است که اگر هدف شما این است که فرزندتان زبان دوم را بیاموزد، بهتر است فرزندتان به جای تمرکز بر مسلط بودن، دو زبانه باشد. اگر مغز کودک شما هر دو ساختار زبان را همزمان یاد بگیرد، صحبت کردن به دو زبان برای او بسیار راحت‌تر خواهد بود.

    بیایید نگاهی به برخی از تغییرات رشد مغزی در نوزادان و کودکان هنگام فراگیری زبان نگاهی بیاندازیم. این اطلاعات می‌تواند به ما در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد جهت‌گیری یادگیری کمک کند.

    ماه اول – نوزادان تازه متولد شده اتصالات سیناپسی جدیدی را با سرعت تا سه میلیارد در ثانیه ایجاد می‌کنند (کوتولاک، 1996). هر چیزی که نوزاد می‌شنود، می‌بیند، احساس می‌کند، می‌چشد و لمس می‌کند توسط مغز جذب می‌شود.

    یک تا شش ماهگی در این دورۀ زمانی، نوزادان قادر به تولید صداهایی هستند که در تمام زبان‌های دنیا استفاده می‌شود. با این حال، کودک یاد می‌گیرد که فقط با استفاده از صداها و کلمات موجود در محیط خود صحبت کند.

    10 سالگی – حدود نیمی از اتصالات سیناپسی در یک کودک معمولی از بین رفته است. یک فرد بالغ به طور متوسط ​​تقریباً پانصد تریلیون اتصال دارد، و این تعداد به یک وضعیت پایدار می‌رسد

     

    12 سالگی – تقریباً قبل از این سن، مغز اسفنجی برای زبان بوده است یعنی هرچه که می‌شنید مانند اسفنج جذب می‌کرد. در این دوره است که پایه‌های تفکر، زبان، بینش، نگرش‌ها، استعدادها و ویژگی‌های دیگر پی‌ریزی می‌شود. پس از این مرحله از توسعه، معماری اساسی در مغز برای زبان کامل شده است.

    مزیتی که کودکان خردسال در آن برتری دارند، یادگیری ضمنی است).)

     

    یادگیری آسان زبان در کودکان

    همه ما یادگیری زبان را به طور طبیعی شروع می‌کنیم.

    نوزادان در حال حاضر به زبان مادری خود آوا ایجاد می‌کنند.

    به عنوان نوزاد، ما می‌توانیم تمام 600 صامت و 200 مصوت که زبان‌های جهان را تشکیل می‌دهند، بشنویم. در سال اول زندگی، مغز ما شروع به پیشرفت می‌کند و صداهایی را که اغلب می‌شنویم را تنظیم می‌کند. نوزادان در حال حاضر به زبان مادری خود غرغر می‌کنند. حتی نوزادان تازه متولد شده با لهجه گریه می‌کنند و از سخنانی که در رحم شنیده‌اند تقلید می‌کنند.

    این پیشرفت همچنین به معنای کنار گذاشتن مهارت‌هایی است که به آن نیاز نداریم. نوزادان ژاپنی به راحتی می‌توانند صداهای «ل» و «ر» را تشخیص دهند. بزرگسالان ژاپنی معمولاً این را دشوارتر می‌دانند.

    سوراس می‌گوید، شکی نیست که سال‌های اولیه برای یادگیری زبان مادری بسیار مهم است. مطالعات روی کودکان رها شده یا منزوی نشان داده است که اگر گفتار انسانی را زود یاد نگیریم، نمی‌توانیم بعداً به راحتی آن را جبران کنیم.

    اما جالب اینجاست: این منطق برای یادگیری زبان خارجی صدق نمی‌کند.

    دانیلا ترنکیک، روانشناس دانشگاه یورک، می‌گوید: «نکته مهمی که باید دانست این است که سن با خیلی چیزهای دیگر متفاوت است. زندگی کودکان کاملاً متفاوت از زندگی بزرگسالان است. بنابراین وقتی مهارت‌های زبانی کودکان و بزرگسالان را مقایسه می‌کنیم، ترنکیک می‌گوید: «ما مانند را با مشابه نمی‌توانیم با هم مقایسه می‌کنیم».

    ترنکیک می‌گوید: «اگر افراد همفکری پیدا کنید، بیشتر می‌توانید باهم صحبت کنید و بیشتر به زبان مسلط شوید. و این واقعاً نکته کلیدی است. باید سال‌ها برای یادگیری زبان وقت بگذارید. اگر انگیزه اجتماعی برای یادگیری آن وجود نداشته باشد، تسلط به آن واقعاً دشوار می‌شود.»

    حتی افرادی که زبان مادریشان انگلیسی است تقریباً یک کلمه جدید در روز را تا میانسالی به زبان خود یاد می‌گیرند.

    اوایل امسال، مطالعه‌ای در دانشگاه ماساچوست (MIT) بر اساس یک مسابقه آنلاین با نزدیک به 670000 نفر شرکت کننده نشان داد که برای دستیابی به دانش زبان مانند گرامر انگلیسی، بهتر است از حدود 10 سالگی شروع کنید وچراکه پس از این مدت این توانایی کاهش می‌یابد.

    با این حال، این مطالعه همچنین نشان داد که ما می‌توانیم به مرور زمان در میزان تسلط به زبان از جمله زبان خودمان بهتر شویم. به عنوان مثال، ما فقط تا حدود 30 سالگی به گرامر زبان خود کاملاً مسلط می‌شویم. این نتایج که به مطالعات آنلاین قبلی اضافه شد، نشان می‌دهد حتی افراد انگلیسی زبانان تقریباً یک کلمه جدید در روز را تا میانسالی به زبان خود یاد می‌گیرند.

    ترنکیک اشاره می‌کند که مطالعه MIT مورد بسیار خاص را تجزیه و تحلیل کرده است: توانایی یادگیری یک زبان از نظر دقت گرامری.

    «مردم گاهی می‌پرسند بزرگترین مزیت زبان خارجی چیست؟ آیا پول بیشتری بدست خواهم آورد؟ آیا باهوش‌تر خواهم بود؟ آیا سالم‌تر خواهم ماند؟ اما در واقع، بزرگترین مزیت دانستن زبان‌های خارجی این است که می‌توانید با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید.

    خود ترنکیک اصالتا صربستانی است. او در دهه بیست زندگی خود پس از مهاجرت به بریتانیا به زبان انگلیسی مسلط شد. او می‌گوید که هنوز هم اشتباهات گرامری دارد، به خصوص زمانی که خسته است یا استرس دارد.

    او بعداً در ایمیلی می‌نویسد: «با وجود همه این‌ها که بسیار هم مهم است، می‌توانم کارهای شگفت‌انگیزی به زبان انگلیسی انجام دهم. من می‌توانم از بهترین آثار ادبی لذت ببرم، می‌توانم متون معنادار و منسجم با کیفیت قابل انتشار بنویسم.»

    در واقع، آزمایش MIT او را به عنوان یک انگلیسی زبان دسته‌بندی کرد.

    چرا بهترین سن برای آموزش زبان از 3 یا 4 سالگی شروع کنیم؟

    اگر چند سال پیش این سوال را می‌پرسیدی، همه طوری نگاه می‌کردند که انگار یک آدم عجیب و غریبی هستی. برای کودکان سه ساله غیرقابل تصور بود که بتوانند زبان دومی را یاد بگیرند، با توجه به اینکه هنوز به زبان مادری خود تسلط ندارند.

    با این حال، امروزه، یافته‌های علمی، چیز کاملا متفاوت را نشان می‌دهد. مطالعات دانشگاه هاروارد تأیید می‌کند که خلاقیت، مهارت‌های تفکر انتقادی و انعطاف‌پذیری ذهن به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد اگر کودکان شروع یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم را در سنین پایین‌تر آغاز کنند.

    پژوهشگران دانشگاه هاروارد بر این اعتقاد هستند که سال‌های پیش دبستانی، به ویژه سه سال اول زندگی، دوره حیاتی در زندگی کودک است. چراکه در این سنین پایه‌های نگرش، تفکر، و یادگیری، پایه‌گذاری می‌شود.

    استفاده از این توانایی‌های طبیعی، یادگیری زبان دوم را به آسانی یادگیری زبان اول می‌کند. ممکن است تصور کنید که بار آموزشی اضافی برای کودک خواهد داشت اما در واقع اینطور نیست. مغز انسان چیز شگفت انگیزی است. از لحظه تولد، با شش روش اصلی یاد می‌گیریم:

    دیدن

    طعم

    بو

    صدا

    لمس کردن

    انجام دادن.

    بر اساس مطالعاتی که روی چند سال اول زندگی انجام شده است، هر چیزی که در این سنین یاد گرفته‌ایم ، بعدها در زندگی رشد می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که 50 درصد از توانایی ما برای یادگیری تا سن 4 سالگی و 30 درصد دیگر در 8 سالگی افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که توصیه کرده‌اند که کودکان در سن سه سالگی تشویق شوند که زبان دوم را یاد بگیرند.

    با این حال، این بدان معنا نیست که 80 درصد از دانش یا هوش فرد قبل از 8 سالگی شکل گرفته است. به این معناست که کودکان مسیرهای اصلی یادگیری خود را در چند سال اول زندگی خود توسعه می‌دهند.

    مطالعات نشان داده‌اند که هر چه زبان‌آموز جوان‌تر باشد، بیشتر می‌تواند تلفظ‌ها زبان را به درستی یاد‌گیرند و صداهای جدید را تقلید کنند. کودکان در حدود سن سه یا چهار سالگی می‌توانند از طریق بازی یاد بگیرند زیرا هنوز یادگیری را به شکلی که باید حفظ کنند و در امتحان ارزیابی شوند یاد نگرفته‌اند. چراکه این سبک یادگیری، چیزی است که با بزرگتر شدن ما اتفاق می‌افتد.

    «کودکان دوزبانه که از سنین پایین زبان دوم را یاد می‌گیرند، گویی هر دو زبان، زبان مادری آنهاست.»

    پس از سال‌های نوجوانی، مغز تغییر می‌کند و یادگیری یک زبان خارجی را برای بزرگسالان بسیار چالش برانگیز می‌کند. این بدان معنا نیست که بزرگسالان نمی‌توانند زبان انگلیسی را یاد بگیرند. فقط به این دلیل که آنها یادگیری را مانند یک کودک نمی‌توانند انجام می‌دهند. چراکه مکانیسم‌هایی که به یادگیری زبان کمک می‌کند مانند سنین 2 تا 5 سالگی نیست.

    و علاوه بر تسلط بیشتر در کودکان نسبت به بزرگسالان، کودکان دوزبانه نه تنها به دو زبان زودتر از سایر همسالان تک زبان صحبت می‌کنند، بلکه در انجام کارهایی که نیاز به تغییر توجه دارند نیز بهتر عمل می‌کنند. همچنین، تحقیقات نشان داده است که کودکانی که ابتدا به زبان مادری خود تسلط داشتند و سپس زبان دوم را آموختند، به زبان خارجی مسلط شدند، اما هرگز نتوانستند به سطح بهتری نسبت به افرادی که هر دو زبان را یکجا و به صورت همزمان یاد گرفتند، برسند.

     

    آیا باید در مورد کودکان دوزبانه که کلمات دو زبان خود را جابه‌جا استفاده می‌کنند نگران بود ؟

    معمولاً کودکانی که در حال یادگیری دو زبان هستند، کلمات را یک زبان را با زبان دیگر جا‌به‌جا استفاده می‌کنند. این “تغییر کد” یا “مخلوط کردن کد” نامیده می‌شود و چیزی نیست که شما را نگران کند. و مطمئناً این نشانه‌ای نیست که آنها با دوزبانگی دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین خیالتان راحت باشد.

    در واقع، این یک شکل طبیعی استفاده از زبان در میان افرادی است که دو زبان را یاد می‌گیرند و به عنوان شکلی پیچیده و در عین حال غنی از گفتمان تلقی می‌شود. بله، ممکن است با دیدگاه‌هایی برخورد کنید که تغییر کد از سوی متخصصان آموزش و بهداشت را محکوم می‌کند که آن را مانعی بر سر راه رشد زبان کودکان می‌دانند. با این حال شواهد نشان می‌دهد که همه افراد دوزبانه (بدون توجه به سن‌شان) هر از گاهی کد را تغییر می‌دهند، که نشانه‌ای از اختلال یا سردرگمی زبانی نیست.

    وقتی زمان به یادگیری زبان برای کودکان پیش‌دبستانی می‌رسد، می‌توانند به دلایل زیادی کد را تغییر دهند. با توجه به اینکه کودکان دو زبانه معمولاً در هر دو زبان به یک اندازه مهارت ندارند، در‌حین مکالمه با دیگران میزان تسلط‌شان به آن زبان بیشتر می‌شود. آنها گاهی اوقات کلماتی را انتخاب می‌کنند که با آنها بیشتر آشنا هستند، صرف نظر از اینکه از زبان مادریشان کدام یک است. البته، در این صورت کلمات از هر دو زبان در یک جمله ممکن است با هم مخلوط شود.

     

    بخشی از دلیل اینکه چرا در کودکی بهتر است آموزش زبان داشته باشند این است که کودکان وقت دارند. کودکان هنوز در مطالعات و مشاغل پیچیده غرق نشده‌اند و بنابراین می‌توانند زمان بیشتری را به یادگیری زبان اختصاص دهند. علاوه بر آن، کودکان نوپا هنوز درگیر حقایق و اطلاعات دیگر نیستند و می‌توانند از طریق بازی چیزهای زیادی درباره زبان‌ها بیاموزند.

    از نظر فنی، شما هرگز برای یادگیری زبان آنقدر پیر نیستید. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که بهترین زمان برای یادگیری زبان در دوران کودکی است، البته بعد از بلوغ دشوارتر می‌شود. زبان‌های زیادی وجود دارد که شما و فرزندتان می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

    اگر تصمیم دارید به فرزندتان زبان بیاموزید موسسه تخصصی زبان افق  با متدهایی که دارد می‌تواند به فزندان شما کمک کند. ما از متد‌های ویژه هر سنی مانند قصه‌گویی و آواز خواندن استفاده می‌کنیم تا واقعاً یادگیری آنها را بهینه کنیم. متد‌های ما آزمایش شده، اثبات شده و مناسب برای کودکان است. اگر سوالی دارید، لطفا با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

     

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    چرا زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

    آنچه در این پست میخوانید   خیلی از شما عزیزان بارها تصمیم به شروع یادگیری زبان انگلیسی کرده‌اید و پس…

    بیشتر بخوانید

    بالاترین مدرک زبان انگلیسی در ایران کدام است؟ 

    آنچه در این پست میخوانید مدارک زبان انگلیسی معتبر کدام‌ها هستند و چه کاربردی دارند؟ بسیاری از زبان‌آموزان علاوه بر آموزش زبان…

    بیشتر بخوانید

    مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی

    آنچه در این پست میخوانید منظور از مهارت‌‌های چهارگانه زبان انگلیسی چیست؟ یادگیری زبان انگلیسی شامل کسب چهار مهارت می‌شود…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *